loading...
وبلاگ تخصصی آندروید
sajad بازدید : 21 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

خواص تغذیه‌ای و درمانی پیازچه

پیازچه در اغلب موارد برای بهبود طعم و مزه ی غذاها به کار برده می شود. اما علاوه بر این که این گیاه بسیار خوش مزه و خوش طعم است، دارای فواید تغذیه ای زیادی نیز می باشد.

پیازچه مانند سیر و تره فرنگی از خانواده ی آلیوم می باشد و پیاز آن قبل از این که به طور کامل رسیده شود از زمین چیده می شود.

بسته به موقعیت جغرافیایی که پیازچه در آن به وجود آمده و رشد کرده است اسامی متفاوتی را برای آن برشمرده اند که عبارت هستند از: Scallion, Spring onion, green onion و… .

فواید تغذیه ای پیازچه:

پیازچه فواید زیادی دارد که اغلب آن ها مانند پیاز است. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* کاهش قند خون

* کاهش کلسترول خون بالا

* کاهش فشار خون بالا

* کاهش ریسک پیشرفت سرطان کولون و دیگر سرطان ها

* کاهش التهاب

خواص تغذیه‌ای و درمانی پیازچه

پیازچه در اغلب موارد برای بهبود طعم و مزه ی غذاها به کار برده می شود. اما علاوه بر این که این گیاه بسیار خوش مزه و خوش طعم است، دارای فواید تغذیه ای زیادی نیز می باشد.

پیازچه مانند سیر و تره فرنگی از خانواده ی آلیوم می باشد و پیاز آن قبل از این که به طور کامل رسیده شود از زمین چیده می شود.

بسته به موقعیت جغرافیایی که پیازچه در آن به وجود آمده و رشد کرده است اسامی متفاوتی را برای آن برشمرده اند که عبارت هستند از: Scallion, Spring onion, green onion و… .

فواید تغذیه ای پیازچه:

پیازچه فواید زیادی دارد که اغلب آن ها مانند پیاز است. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* کاهش قند خون

* کاهش کلسترول خون بالا

* کاهش فشار خون بالا

* کاهش ریسک پیشرفت سرطان کولون و دیگر سرطان ها

* کاهش التهاب

از اجزای تشکیل دهنده ی پیازچه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) آلیل پروپیل دی سولفاید

مشخص شده است که این ترکیب سطوح قند خون را کاهش می دهد. آلیل پروپیل دی سولفاید این کار را با افزایش میزان انسولین در دسترس انجام می دهد. به این ترتیب که به دلیل داشتن دی سولفید با انسولین رقابت کرده و جای انسولین در کبد را اشغال می کند؛ انسولین در کبد غیر فعال است.

۲) کوئرستین

کوئرستین ترکیبی است که در پیازچه ها یافت می شود و دارای فواید ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است.

۳) کروم

پیازچه ها غنی از کروم هستند. کروم یک ماده ی معدنی ضروری است که بدن از آن برای تنظیم گلوکز، سوخت و ساز بدن و ذخیره سازی ماکرونوترینت ها استفاده می کند. در واقع کروم جزئی از فاکتور تحمل گلوکز است.

از طرفی کروم موجب کاهش کلسترول تام همراه با افزایش کلسترول خوب(HDL) و کاهش تری گلیسیرید می شود.فشار خون را تنظیم می کند.

جالب است که بدانید همان اجزایی که مسئول بوی خاص پیازچه هستند، بیشترین فواید را برای سلامتی به ارمغان می آورند.

۴) ویتامین C

پیازچه ها غنی از این ویتامین هستند. ویتامین C نه تنها به ارتقاء سیستم ایمنی بدن کمک می کند بلکه از بدن در برابر بیماری های قلبی – عروقی، بیماری های چشمی و چین و چروک های پوستی محافظت می کند.

۵)روغن طبیعی آن غده عرق را تحریک می کند و باعث تعریق می شود.

۶)پیازچه مجرای تنفسی را تحریک و خلط را دفع می کند.

۷)گردش خون را تسریع می بخشد و ویتامین B1 را جذب می کند تا استرس و خستگی کاهش پیدا کند.

۸)دیگر مواد

از دیگر مواد مغذی که در پیازچه ها یافت می شود می توان به فیبر، منیزیم، ویتامین B6، پتاسیم و مس اشاره کرد.

برای برطرف کردن گلودرد، قسمت سفید آن را خرد کنید و در کیسه پارچه ای ببندید و بخار کنید تا برای کمپرس داغ آماده شود. می توانید زنجبیل رنده شده و نمک نیز به پیازچه اضافه کنید. کیسه پارچه ای را در حوله بپیچید و روی گلو، سینه، کف پا، کف دست، پشت یا زیر بغل قرار دهید. با ایجاد تعریق باعث کاهش درد و حرارت بدن می شود.

*برای پایین آوردن ورم پا، برای چند دقیقه پیازچه را به طور کامل در آب بجوشانید، پیازچه پخته را با کمی آب مخلوط و آسیاب کنید تا به شکل ضماد دربیاید تا بتوانید روی پا بمالید.

*برای گرفتگی مجرای بینی، پیازچه را خرد کنید و پنبه را آغشته به آب آن کنید و در حفره بینی قرار دهید یا این که چند پیازچه روی بالشت کنار خود قرار دهید.

چگونه از پیازچه ها استفاده کنیم؟

پیازچه دارای طعم ملایمی است که به عنوان یک سبزی چند منظوره می توان از آن در غذاهای مختلف استفاده کرد.

هر دو قسمت حبابی شکل سفید رنگ و رشته های سبز رنگ پیازچه خوردنی هستند.

پیازچه را می توان به صورت خام همراه با سبزی خوردن مصرف نمود یا این که آن را به صورت خام در کنار خوراک های مرغ و گوشت ها به صورت تزئین زیبایی قرار داد و البته همراه با غذا آن را خورد!

علاوه بر این، پیازچه های ریز ریز شده و خرد شده را می توان درون سالادها، سُس ها و سوپ ها ریخت و یا این که آن را بر روی غذاهایی چون پیتزاها، ماکارونی ها و… قرار داد.

برخی افراد با پیازچه املت درست می کنند که بسیار مطبوع است.

کوکوی پیازچه را هم امتحان کنید.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

پسته برای رفع استرس مؤثر است

پزشکان می گویند خوردن یک مشت مغز پسته در روز آسیب های ناشی از استرس شدید به بدن را کاهش می دهد.

گروهی از متخصصان دانشگاه دولتی پنسیلوانیا در آمریکا ادعا کرده اند که مغز پسته در پایین آوردن فشار خون و ضربان قلب در شرایط و موقعیت های پرتنش و استرس زا نقش بسزایی دارد.

به نوشته روزنامه دیلی میل، در این مطالعه به شرکت کنندگان انواعی از رژیم های غذایی سالم داده شد که برخی از آنها حاوی مغز پسته و برخی دیگر فاقد آن بودند.

متخصصان این دانشگاه سپس واکنش های قلبی و عروقی تک تک شرکت کنندگان را در مواجهه با یک وضعیت روانی تنش زا ارزیابی کردند.

آنها متوجه شدند افرادی که در روز مقداری مغز پسته مصرف کرده اند در حین مواجهه با شرایط استرس زا، پایین ترین میزان فشار خون را دارند.

دکتر شیلا وست که سرپرستی این آزمایشات را برعهده داشته یادآور شد: موضوعات روزانه مثل یک ضرب العجل کاری و یا صحبت کردن در جمع می توانند موجب بالا رفتن فشار خون شوند که به نوبه خود یکی از فاکتورهای آسیب رسان به قلب و عروق است.

وی افزود: یافته اخیر درباره تاثیر مصرف پسته روی سلامت قلب بسیار حائز اهمیت است چون نشان می دهد که واکنش های فیزیولوژیکی به استرس تحت تاثیرغذایی که ما می خوریم، هستند.

دیگر خواص پسته:

پسته و قدرت مردانگی

در مطالعات اخیر که در دانشگاه دولتی پنسیلوانیا انجام شده است پی بردند که خوردن روزانه چند مغز پسته (که دارای ترکیبات سالم و رژیم کم چربی است) منجر به کاهش قابل توجه سطح کلسترول LDL یا کلسترول بد خون می شود. کاهش سطح کلسترول بد به معنای باز ماندن شریان های بدن و انجام کامل عمل خون رسانی قلب می شود.

نقل قول از تحقیقات دکتر پنی کریس ـ اترتون: آ«در مطالعات ما نشان داده شد پسته رژیم غذایی سالمی برای قلب است که نمودار احتمال بیماری های قلبی عروقی را در انسان کاهش می دهد. پسته غنی از آنتی اکسیدان لوتین است. لوتین معمولاً در سبزیجات سبز رنگ و میوه های رنگ روشن یافت می شود. پسته در بین آجیل های دیگر در سطح غذایی بالاتری قرار دارد. لوتین پسته از کلسترولی که باعث بسته شدن شریانها می شود، جلوگیری می کند.آ»

حتی در مطالعه ای مقدار پسته خورده شده توسط داوطلبان را افزایش دادند که آزمایش آنها نتیجه بهتری را نشان داد.

پسته و اروپا، منطقه خاور میانه و آسیا

بر اساس یک باور عمومی در مردان منطقه خاورمیانه و آسیا که پسته بیشتری در رژیم غذایی آنها یافت می شود قدرت مردانگی و کیفیت اسپرم و نعوظ بیش از مناطق اروپایی است.

یونانی های باستان و رومی ها این مطلب را می دانند و آن را ناشی از وجود پسته در غذاها و شیرینی های خود می دانند.

واضح است که بالا بودن خرد عمومی افراد سبب حفظ سلامتی افراد می شود.

در مطالعات دانشگاه پنسیلوانیا چند پیشنهاد علمی مهم برای غذای با کیفیت و سالم به موارد بالا اضافه گردید:

داروی زندگی بخش

برای حفظ سلامت بدن و افزایش قوای جنسی، پسته بو داده خشک (بدون پوست) بدون نمک را به میزان یک فنجان پر و به همان مقدار عسل حیوانی طبیعی نیاز دارید.

عسل با کیفیت بالا بخرید. عسل و پسته را مخلوط کنید. سپس به مخلوط کن بزنید و در لیوان دهن گشادی لبالب پر بریزید، این مخلوط بایستی سفت باشد. بدون هیچ درپوشی، لیوان را در مقابل آفتاب به مدت یک هفته قرار دهید. بهترین ماه برای ساخت این مخلوط، فصل تابستان است. این اکسیر بعد از یک هفته آماده است.

هر روز صبح دو قاشق غذاخوری از این اکسیر را با چند قاشق ماست بخورید.

از واکنش و نتیجه این اکسیر مطمئن و مثبت نگر باشید.

پسته را در رژیم غذایی تان بیشتر کنید

ما توصیه می کنیم در کنار این اکسیر، روزانه در میان وعده ها یک مشت پسته بو داده خشک بدون نمک بخورید. در این رژیم نه تنها به افزایش قوای جنسی تان دست می یابید بلکه سلامت قلب شما، تضمین می شود.

پیشنهاد غذایی دیگر اینکه مغز پسته را به سالاد یا پنیر دلمه شده کم چرب اضافه کنید و با انگور (در فصلی که انگور یافت می شود) بخورید.

گاه گاهی هم، اگر در محل زندگی شما در دسترس است شیرینی میوه دار ترکی و منطقه شرقی ـ میانی که محتوی پسته باشد را مصرف کنید. حتی با داشتن شکر، به اثر مثبت پسته بر کلسترول خون دست می یابید.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

خواص تمر هندی

نام تمر هندی برگرفته از نام تمبر به معنای خرمای خشک است؛ میوه نرسیده این گیاه به رنگ سبز است و وقتی کاملا رسید به رنگ قهوه ای یا قهوه ای متمایل به قرمز خواهد شد.تمر هندی که از Tamaria Hindi مشتق شده و به معنای میوه هندی می باشد . تمر هندی درختی است بلند که منشا آن از هند و آفریقای شمالی بوده است ولی امروزه در بیشتر مناطق گرمسیر دنیا پرورش می یابد .

طعم این میوه زمانی که خوب نرسیده بسیار ترش است و هر چه بیشتر می رسد شیرین تر می شود و بچه ها آن را به عنوان تنقلات می خورند.

این گیاه از خانواده نخودهاست و میوه هایی شبیه باقلا دارد که در ماداگاسکار به عنوان درختی مقدس و پادشاه درختان تلقی می شود.درخت تمر هندی بسیار آهسته رشد می کند و عمری طولانی دارد و دارای خواص فراوانی است.

میوه های این گیاه مورد علاقه بسیاری از مردم است و به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا، دسر، شربت و آبمیوه مورد استفاده قرار می گیرد.

در هندوستان نه تنها میوه بلکه گل و برگ های این گیاه برای پخت غذا مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین نوع آن تمرهندی قرمز رنگی است که حدود هفت ماه تا یک سال از عمر میوه آن گذشته باشد؛ البته کهنه یا فاسد شده آن کیفیت لازم درمانی را نخواهد داشت. (رطوبت و ترشی تمرهندی از بین نرفته باشد)

خواص درمانی:

ـ هندی ها خیسانده آن را برای درمان بیماری جزام استفاده می کنند.

ـ میوه های این گیاه سرشار از ویتامین C است و برای درمان اسکوربوت و سرماخوردگی مفید است.

ـ مقوی قلب و معده، از بین برنده حالت تهوع و استفراغ، ملین طبع و مسهل صفرا و اخلاط سوخته است.

ـ باعث پایین آمدن حرارت بدن (تب) و رفع عطش می شود. میوه های این گیاه نیز باعث کاهش کلسترول خون و همچنین درمان اختلالات صفراوی می شود.

ـ ضماد آن جهت دررفتگی عضو و تقویت عضله و همراه با روغن حیوانی جهت باز کردن دمل در قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است.

ـ آشامیدن آب آن برای رفع هموروئید خونی (بواسیر) مفید است و از برگ های آن برای درمان سوختگی استفاده می کنند. شربت تمرهندی مورد استفاده بسیاری از ملل است و باعث رفع تشنگی می شود.

امروزه تمرهندی کاربرد درمانی سنتی خود را، بخصوص در ایران، تقریبا از دست داده و صرفا به صورت خوراکی مصرف می شود. ازجمله می توان به رب و شیره تمرهندی اشاره کرد، رب تمرهندی چاشنی قلیه ماهی، معروف ترین خورش جنوبی ها و شهرهای آبادان و خرمشهر است.

همچنین اهالی جنوب پیش از تنوری کردن ماهی، پوست آن را به شیره تمرهندی آغشته می کنند. آش تمرهندی و خورش بامیه از دیگر خوراکی هایی هستند که چاشنی آنها شیره تمرهندی است.

حواستان باشد تمرهندی را نباید در آب زیاد مالید زیرا موجت تهوع و استفراغ می شود، بلکه باید آن را در آب خیساند، وقتی در آب حل شد آن را صاف کرده و با کمی نبات یا شکر آشامید.

عوارض:

ـ خوردن زیاد تمر هندی باعث خراش روده و ایجاد سرفه می شود.

ـ ناشتا خوردن تمر هندی مضر است، خام، تازه و نورس آن بسیار نفاخ و دیرهضم است

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

فواید آب هندوانه

آب هندوانه نشاط آور و ضد گرماست

هندوانه ویژه تقویت صفرا و ضد نقرس است. هندوانه هم میوه و هم سبزی است یعنی در واقع خواص هر دو را دارد و سرشار از بتاکاروتن و عامل ضد سرطان است.

در هر 100 گرم هندوانه 12 کالری وجود دارد، خربزه 21 کالری، بر خلاف آن چه در ضرب المثل ایرانی شایع است که می گوید فکر نان کن که خربزه آب است، این میوه چاق کننده و افراط در آن بیماری قند می آورد. زادگاه هندوانه تاشکند بوده که جزء ایران قدیم است.هندوانه آب میوه ای نشاط آور، ضد گرما، یک نوشابه فیزیولوژیک است. برای هر سنی مفید و گوارا و سازگاری دارد.95درصد وزن هندوانه آب است، اما سرشار از کلیسم و پتاسیم، فسفر، منیزیم، آهن، روی، نیکل، فلور،؛ ید و مواد قندی و تلخه است.

طالبی، گرمگ، دستنبو، خربزه همگی هم خواص و فقط از نظر مقدار قند تفاوت دارند. تنها اختلاف این میوه ها در سازگاری و ذائقه و حاوی اسیدهای آلی بودن که در این میان هندوانه مقام والائی در امر تغذیه در زمان گرم سال دارد. این میوه ها همگی ادارآور، شستشوی اسید اوریک، تمیز کردن بافت های کلیه بوده که ایده آل برای بیماران نقرسی و رماتیسمی است.

از آنجا که این میوه ها صفرا را به شدت تحریک می کنند نباید یک بار به مقدار زیاد خورده شود، به ویژه در مورد خربزه و غیره صادق است. ضمن این که معده و روده را دچار اختلال می کند. یک یا سه قاچ هندوانه یا خربزه و طالبی باندازه یک پرس استیک گوشت خوک یا گوساله صفرا را تحریک می کند.هندوانه و دیگر میوه های همین خانواده، باید تک و تنها بدون مواد غذایی دیگر خورده شود. هرگز با سایر میوه مخلوط نخورید. نفخ شکم، دل درد، کولیت موقت به همراه دارد. افراد در خربزه و طالبی شیرین یا کامبوزه، عسلی می تواند عامل ابتلا به بیماری قند شود.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 126
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 141
  • بازدید سال : 496
  • بازدید کلی : 8,225